לפרטים חייגו 0524-350303

התשובה לכאבים בעקבות פעילות ספורטיבית

רוצים למצות את היכולת הפיזית? טיפול בשיטת האוסטיאופתיה נותן פתרון לפציעות ספורט שונות ומאפשר שיפור ההישגים ופעילות אינטנסיבית ללא סבל.

תאריך: 31/01/11, מאת: איתמר לנדנר

לאנס ארמסטרונג אינו זז בלעדיו. רוג'ר פדרר אינו עולה על המגרש מבלי שהוא צמוד אליו. שחקני הכדורגל של ברצלונה לא מתקרבים לכדור מבלי שהוא בקרבת מקום. לא, לא מדובר במאמן צמוד אלא באוסטיאופת צמוד, שכל ספורטאי צמרת ברחבי העולם כיום אינו מתחיל תחרות בלעדיו. האוסטיאופת הוא מטפל הנותן מענה מיידי לכל מתיחה, כיווץ שרירים ופציעות ספורט.

האוסטיאופתיה (Osteopathy) היא שיטת טיפול העוסקת במבנה השלד ומביאה אותו לאיזון מרבי המאפשר פעילות ספורטיבית תוך שיפור ההישגים מבלי לחוש כאבים.

כמעט כולנו סובלים מכאבים הנובעים מפעילות שגרתית מכל סוג שהוא. אלו בינינו שנוהגים לשבת שעות רבות מול המחשב ואינם מבצעים פעילות ספורטיבית עלולים לסבול מכאבי צוואר, גב תחתון או עליון ועוד. אז למה לסבול? טיפול קבוע בשיטת האוסטיאופתיה, הרווח כיום באירופה ובארצות-הברית, ימנע מכם את הסבל היום-יומי הכרוך בחוסר איזון של מבנה השלד המוביל לכאבי צוואר, גב, כתפיים, רגליים ועוד.

האוסטיאופתיה נוסדה בארצות-הברית באמצע המאה ה-19 על-ידי ד"ר אנדרו טיילור סטיל (Andrew Taylor Still, 1917-1828), רופא אמריקני שפעל באזור המערב התיכון של ארה"ב (שהיה אזור שוליים כפרי, על גבול הציוויליזציה). בזמן שהרפואה נלחמה, ללא הצלחה, במגיפות שהביאו למותם של אלפים, הקדיש ד"ר סטיל את כל מרצו לשיפור הטיפול הרפואי. לאחר מחקר מעמיק הוא ניסח את יסודות אבחוניו: 1. המבנה והתפקוד קשורים זה בזה. 2. תנועתיות היא יסוד החיים. 3. לגוף יכולת לרפא את עצמו. 4. מצבו של חלק אחד בגוף משפיע על אזורים אחרים באמצעות מערכות ההולכה (דם, לימפה) ומערכת העצבים. ד"ר סטיל הקים את בית-הספר הראשון לאוסטיאופתיה בארה"ב והעמיד דורות של תלמידים שהמשיכו את דרכו, אך בד בבד גם פיתחו ושכללו את שיטת הטיפול.

איתמר לנדנר, אוסטיאופת מוסמך, בוגר מכללת וינגייט, רואה את ייעודו בחיים בסיוע לאנשים לתפקד ללא כאב וסבל באמצעות טיפול בשיטת האוסטיאופתיה. "אני מטפל באנשים בשיטת האוסטיאופתיה, המהווה שיטה לאבחון וטיפול בנזקים בחלקי גוף שונים כגון שרירים, רצועות, מפרקים ועצבים. מטרתי היא להביא את הגוף למצב מאוזן כדי שיפעל באופן אופטימלי. הטיפול האוסטיאופתי שאני מבצע יעיל נגד כאבי גב חריפים או כרוניים, כאבי צוואר, פריצת דיסק, כאבי פרקים, כאבי שרירים, כאבי ראש, כאבי בטן, דלקות, לחץ וחרדה ואף פציעות ספורט". והוא מוסיף: "כספורטאי מילדות וכאלוף ישראל לשעבר בקראטה, אני מבין את חשיבות התפקוד הנכון של גוף האדם, ללא כשלים המפריעים לאיכות החיים היום-יומית".
איתמר הוא אחד המטפלים המובילים כיום בישראל. הוא מסייע לספורטאים רבים לשפר את הישגיהם בספורט ואף מטפל באוכלוסייה רגילה. במסגרת הטיפול האוסטיאופתי מבוצע אבחון וטיפול בטראומות ובנזקים שנגרמו לחלקי גוף שונים כגון שרירים, עצבים, מפרקים, חוליות עמוד השדרה ורקמות חיבור, בין כתוצאה מעיסוק בספורט או בפעילות גופנית אחרת ובין כתוצאה ממבנה הגוף.

מקצוע האוסטיאופתיה עוסק בהכרת הכאבים וחותר להבנת הסיבה לכאב במטרה לטפל בשורש הבעיה ולאו דווקא בסימפטומים שלה. השיטה שייכת לתחום הפארא-רפואי, והיא מוכרת על-ידי משרדי הבריאות כטיפול אלטרנטיבי.

הטיפול משפר את תפקוד מערכת העצבים ואף את מערכות כלי דם והלימפה. באמצעות טיפול במערכת השלד - ביצוע מניפולציות על המפרקים, עיסוי רפואי וטכניקות נוספות, האוסטיאופת משפר את התנועתיות של עמוד השדרה והגפיים ומחזיר את ההתאמה המבנית של השרירים והשלד כדי שנוזלי הדם והלימפה יזרמו כראוי. הדבר מסייע לשיקום רקמות השריר, לגמישות השרירים ולתנועת המפרקים, וכתוצאה מכך הכאב פוחת ונמנעת הישנות הסימפטומים שגרמו לסבל. הטיפול, הנעשה בעדינות, במתינות ומתאים לכל גיל, מבוצע באמצעות לחיצות, מתיחות, משיכות, הנעות המפרקים ומניפולציות. הוא מגביר את התנועתיות של האזורים הפגועים, מפחית את הכאבים ומעודד את הריפוי העצמי של הגוף. הטיפול כולל סדרה של מפגשים שבהם עובר האוסטיאופת עם המטופל על ההיסטוריה הרפואית שלו ועורך לו סדרת בדיקות ומיפוי האזורים הבעייתיים לצורך דיאגנוזה. לאחר גיבוש תכנית טיפול מחליט האוסטיאופת, יחד עם המטופל, על התכנית שעשויה לכלול טיפול בודד או סדרה של טיפולים. "כאשר מטופל קם ממיטת הטיפול שלי עם חיוך", אומר איתמר, "מתהלך באופן חופשי, ללא כאב ומגבלה ויכול פתאום להניע, ללא כאב, איברים שגרמו לו סבל - זה הרגע שבו אני יודע שהגשמתי את ייעודי כמטפל".